marți, 14 octombrie 2008

Si mamele voteaza!

A venit si momentul mult asteptat! Maine Camera Deputatilor voteaza propunerea de modificare a ordonantei privind cresterea copilului. Initiativa Mamelor sustine intru totul acest proiect si incurajeaza toate mamicile sa ne scrie si sa ne spuna parerea lor despre acest subiect!

Pana acum ne-au scris multe dintre voi. Subiectul e deja fierbinte si asteptam cu toatele rezultatul votului de maine. Speram ca proiectul va fi adoptat si se va face, in sfarsit dreptate.

Multe dintre voi, dragi mamici ne-ati povestit despre nemultumirile pe care le aveti si ne-ati cerut ajutorul. Vocile voastre trebuie auzite de cei in masura sa ia decizii si sa voteze.

Mirela din Iasi, functionar public, a nascut un baietel si datorita problemelor financiare a revenit la serviciu dupa numai 6 luni de la nastere. Conform art. 55 din Contractul Colectiv de Munca la nivel National pe anii 2007 – 2010, a solicitat sa i se acorde un salariu mediu net pe unitate. A fost refuzata pe motiv ca institutia la care lucreaza nu are un Contract Colectiv de Munca pe Ramura.

Credem ca situatia Mirelei depinde in mare masura de angajator, care nu de putine ori se folosesc de tot felul de subterfugii si motive sa obtina cat mai mult de pe urma angajatilor sai. Sfatul nostru este ca Mirela sa discute cu un avocat specializat pe probleme de munca, pentru ca, atata timp, cat ea lucreaza la stat si in lipsa unui Contract Colectiv de Munca pe ramura, institutia ar trebui, in mod normal, sa aplice prevederile stipulate in Contractul Colectiv de Munca la nivel national, ce prevede acest ajutor.

O alta mamica, insarcinata in 4 luni ar dori sa stie daca va beneficia de indemnizatie pentru cresterea copilului, in conditiile in care a avut o intrerupere de activitate pe o perioada de o luna. Doreste sa stie in ce masura va fi afectata de acest lucru.

Pentru a putea face o evaluare a situatiei trebuie sa cunoastem exact care este motivul intreruperii activitatii (suspendare sau incetare), deoarece acest aspect determina daca mamica are sau nu dreptul la indemnizatie. Este un caz special si poate fi rezolvat numai de catre Directia de Munca si Protectie Sociala din cadrul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, de pe raza judetului in care mamica locuieste. Aceasta Directie are un cabinet juridic dedicat care va trebui sa evalueze indeplinirea conditiei necesare pentru a putea beneficia de indemnizatie: existenta a 12 luni de activitate anterior nasterii copilului, in care salariata a realizat venituri impozabile, potrivit Codului Fiscal.

Madalina, mamica unui bebelus de 6 luni a fost nevoita si ea sa se intoarca la serviciu, deoarece indemnizatia pe care o primeste din partea statului nu o ajuta prea mult. Vrea sa stie daca, in cazul in care proiectul de modificare a ordonantei privind indemnizatia pentru cresterea copilului va fi adoptat maine de Camera Deputatilor, se va putea intoarce in concediu de maternitate. Aceeasi intrebare ne este adresata si de Irina, care se afla in aceeasi situatie.

Un raspuns la aceasta intrebare vom putea avea numai dupa ce vom afla rezultatul votului in Parlament si data la care noile prevederi vor intra in vigoare. In general aceste prevederi nu sunt aplicabile imediat, ci numai dupa publicarea in Monitorul Oficial a noului act legislativ.

Sunt mult mai multe probleme cu care mamicile se confrunta, insa cea mai fierbinte dintre ele este cea a indemnizatiei pentru cresterea copilului. Vom vedea maine care va fi rezultatul.

Scrieti-ne, dragi mamici, pentru ca ACUM e momentul sa ne facem auzite!

24 de comentarii:

  1. Sunt dintre mamicile care se gandesc serios ca al doilea copil iese din discutie. Mi-ar fi imposibil ca dupa anii de facultate, cei de perfectionare dar mai ales dupa cei peste 10 ani de activitate profesionala si de platit impozite grase sa ma pot descurca cu 2 copii si 8 milioane pe luna. Evident ca m-as intoarce imediat la birou...nu pentru ca asa ne place noua, femeilor de cariera, ci pentru ca pur si simplu un copil nu se poate creste cu banii astia. Nu cand esti constient de cate are nevoie un copil pentru a creste frumos si pentru a reusi in viata. Sper sincer sa se gaseasca bani pentru aceste indemnizatii. Mi-e putin teama ca e doar o manevra electorala. Va trebui sa facem presiuni in continuare. Vreau sa fiu mama din nou si sa-mi permit sa stau mai mult acasa cu puiul meu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Se cunoaste faptul ca nu poti creste un copil cu 600 de lei,suntem nevoiti sa apelam aproape lunar la ajutorul parintilor,care au si ei o pensie de 400 lei,si cum sa nu-ti fie frica sa mai aduci pe lume un copil.Poate avem noroc si se voteaza aceasta lege,asteptam in continuare.

    RăspundețiȘtergere
  3. Doamne Ajuta! Suntem multe mamici care asteptam cu sufletul la gura acest vot important. Eu sper sa putem opta si cele care suntem in CIC pt. perioada care ne-a mai ramas. Conteaza enorm de mult.

    RăspundețiȘtergere
  4. am crezut sincer ca toata discutia despre marirea indemnizatiei e, asa, un vis. Ma mir ca alesii nostri s-au gandit sa si faca ceva. Presiunea e mare.... profesorii sunt si ei in strada ... de marit pensiile le-au marit... ar fi excelent sa se faca dreptate si pentru mame. aud ca unii zic ca o sa intram in faliment, ca n-are statul bani de toate aceste "pomeni electorale". Eu zic ca am contribuit destul si ca merit ca dupa ce-am dat 40% din salariu la stat, ca impozit, merit sa-mi pot creste copilul fara sacrificii uriase, sa-mi pot trimite odrasla pe mana unor profesori multumiti si motivati... Sper sa nu mai fie bani pentru "contractele" cu statul, pentru cei care asfalteaza la nesfarsit aceeasi portiune de autostrada ... sper ca statul sa fie mai eficient. Sper degeaba?

    RăspundețiȘtergere
  5. si cu noi, mamicile care nu avem 30 milioane pe luna, cu noi cum ramane? Eu am un salariu de 7 milioane. Asta inseamna ca o sa primesc si mai putin decat pana acum? cum o sa ne descurcam? copilul meu are doar 5 luni acum si eu cum o sa reusesc sa ma descurc cu ce ne da guvernul asta? De ce sa le dea unora mai putin si altora mai mult? Sa ne dea si noua, astia care suntem mai batuti de soarta..

    RăspundețiȘtergere
  6. S-A VOTAT! S-A VOTAAAAAAT! Dragelor, am invins!

    RăspundețiȘtergere
  7. iata si stirea http://www.hotnews.ro/stiri-politic-4813015-1-ianuarie-2009-indemnizatia-pentru-mame-deveni-85-din-media-veniturilor-din-ultimul.htm

    RăspundețiȘtergere
  8. Sunt o mamica mandra de fetita ei de doar 5 luni. A trebuit sa ma intorc sa lucrez. Cei 85% de care zic ei ca am beneficiat cele 4 luni cat am stat acasa au fost plafonati la 12 salarii minime pe economie, in ciuda faptului ca nu am platit contributia la stat plafonata. A trebui sa am o negociere cu angajatorul, sa lucrez de acasa ca sa pot incasa salariul intreg. Sper ca aceasta initiativa sa ajute alte mame, cu toate ca citind documentele nu pare a se fi modificat plafonarea....

    RăspundețiȘtergere
  9. draga oana,
    exista femei care au amanat ani de zile sa faca un bebe pentru ca au vrut sa fie sigure ca au un salariu care sa le permita sa-l intretina. in general vorbind, cu cat ai un salariu mai mare, cu atat impozitele pe care le platesti statului sunt si ele mai mari. in consecinta, mie mi se pare normal ca si indemnizatia pe care o primeste o mama cu salariu mai mare sa fie proportionala. nu vreau sa te supar, dar ideea conform careia toata lumea trebuie sa primeasca aceeasi suma indiferent cat castiga si, deci, indiferent cu cat contribuie la bugetul sanatatii si asigurarilor sociale mi se pare ca are un iz foarte comunist.

    RăspundețiȘtergere
  10. felicitari doamnei lavinia sandru!
    eu urmeaza sa nasc pan la sfarsitul lunii octombrie, practic de la 1 ianuarie 2009 intru in Concediu de crestere al copilului! asa altfel ma gandesc la cum o sa ma descurc
    inca o data felicitari dnei sandru!

    RăspundețiȘtergere
  11. @Oana: Legea stipuleaza clar: 85% din media veniturilor pe ultimile 12 luni dar nu mai putin de 600 lei. Asta inseamna ca vor fi avantajati cei care au un salariu net de peste 705 lei (probabil netul va fi luat in calcul; ramine sa aflam din norme). Cine are un salariu net mai mic de 705 lei va lua in continuare 600 lei (bineinteles si alocatia copilului de 200 lei).
    In alta ordine de idei, personal, aceasta lege o consider tot o lege proasta. Facuta fara a gindi in perspectiva. Cind legea a fost facuta (parca inainte de 2004, cu cele 8 milioane pe vremea aia) in calcul a fost luat salariu mediu pe economie. Ceea ce astazi nu mai e valabil. 800 lei atunci nu mai sunt 800 lei azi. Ar fi trebuit precizat in lege si acest lucru. Cum se face reactualizarea. De asemenea, pentru ca este o lege sociala, cred ca ar fi trebuit ca acel 85% sa aiba si o limita superioara, fie ea de 3000 sau 4000 sau cit ar fi fost. Dar sa fie trecuta in lege.
    Cred ca toata lumea e constienta ca aceasta lege este o pomana electorala. Legea in acelasi format a fost respinsa de Senat in aprilie acest an. De asemenea guvernul s-a impotrivit. Si iata ca acum e aprobata fara nici un amendament.
    Clar, toti ne cersesc voturi. Si eu ar trebui sa-i votez?

    RăspundețiȘtergere
  12. Eu sunt mamica din data de 13 septembrie, si m-am bucurat mult de noul act legislativ, dar nu stiu daca voi putea beneficia de el. Concediul de sarcina si lauzie mi s-ar incheia in jurul datei de 15 decembrie. Oare voi putea beneficia si eu de noua lege? Si ce ar trebui sa fac (este posibil sa mai iau un alt fel de concediu - fara plata, medical etc- pana in ianuarie)? Oare legea nu se aplica si mamicilor aflate deja in CIC? Daca stie cumva cineva raspunsul, va rog sa ma ajutati. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  13. cat de curand se vor da clarificari ale legii. eu sunt deja in concediu de maternitate, urmeaza sa nasc in saptamanile urmatoare. la inceputul lui ianuarie 2009 ar trebui sa intru in concediu ingrijire copil. sper ca legea sa nu fie valabila doar pt mamele ai caror copii se nasc dupa 1 ian 2009 ci si pentru cele care vor intra in concediu de ingrijire copil la acea data ...

    RăspundețiȘtergere
  14. @Anonim: Daca in norme se va specifica ca nu beneficiaza decit mamicile care intra in CIC incepind cu 1 ianuarie, tu ai totusi o solutie: concediu medical pina dupa 1 ianuarie. Trebuie ca boala sa o ai tu, sa nu fie legata de copil, altfel te baga ei automat in CIC.

    RăspundețiȘtergere
  15. @Tetelu
    Multumesc mult de interpretare, cu concediul medical. Asa o sa fac daca va fi cazul.

    RăspundețiȘtergere
  16. in sfarsit putem multumi celor pe care i-am votat. ;-)

    RăspundețiȘtergere
  17. Draga Oana, pune mana si invata si munceste si o sa ai mai mult de 7 milioane. Poate tu te-ai distrat cat altii au invatat si au muncit. Nu esti chiar batuta de soarta, caci ai acces la internet si vad ca petreci timp pe toate forumurile posibile facand anti-campanie acestei legi. La munca! Foloseste timpul asta si internetul (si banii de internet, pe care bag seama ca nu-i ai) pentru a te perfectiona intr-un domeniu si pentru a castiga mai multi bani pentru familia ta. E un sfat foarte corect. Discriminate au fost doar mamele care ani de zile au contribuit la stat cu sume de zeci de milioane si nu au primit decat 6 milioane, ca si unul care nu are nici un fel de studii, ori pregatire, ori dorinta de a munci si a face mai mult in viata. Punct.

    RăspundețiȘtergere
  18. @Tetelu
    Ma bucur sa vad ca nu toata lumea se "imbata" cu apa rece. Si pe mine ma intriga faptul ca nu s-a facut o corelare a indemnizatiei de maternitate. Imi amintesc ca pe vremea cand s-a trecut la indemnizatia de 7 milioane (ca asa era initial - inainte de a interveni si alocatia de 2 milioane)salariul minim pe economie era undeva in jur de 2 milioane lei, iar acum este de 500 ron (5 milioane lei vechi).
    Insa acum mai am o curiozitate, pe care probabil mi-o voi satisface dupa aparitia normelor si anume: vor beneficia de modificarea legii si mamele care se afla deja in concediul de ingrijire a copilului iar daca raspunsul este da,cred ca ar trebui ca acestor mame sa li se acorde 85% din ultimul venit realizat si nu media venitului in ultimele 12 luni. Spun asta, pentru ca, pe de o parte, "faza" cu 12 luni cred ca a fost inclusa pentru a se evita aranjamentele facute de viitoarele mame cu angajatorii (adica marirea salariului), in momentul in care afla ca vor aduce pe lume un copil si pe de alta parte, deoarece, spre exemplu, luand cazul meu, care am o fetita din 2 ian.2008, venitul realizat in ultimele 12 luni ar insemna nov.2006 - oct.2007, cand salariile nu aveau valoarea de acum. Sa nu mai iau in calcul faptul ca in acest an colegii mei au beneficiat de inca doua majorari de salariu, deci daca as fi fost acum la serviciu, venitul realizat de mine ar fi fost altul...
    Oricum, nu ma astept la prea multe din partea legiuitorilor, pentru ca eu am fost deja discriminata pe vremea cand aveam primul copil si tot asa am prins modificarea legii, de care nu am beneficiat pentru ca era valabila doar in cazul mamelor ce intrau in concediu de maternitate (sau de crestere a copilului, nu mai stiu exact)dupa intrarea in vigoare a legii. Pe vremea aceea 85% din venit insemna in cazul meu cam jumatate din indemnizatia de care beneficiau alte mame, odata cu modificarea legii. Sa nu mai spun ca angajatorul imi dadea acei 85% din venit cu 5-6 luni intarziere (cam cu atat intarzia si el cu achitarea obligatiilor fata de stat)si pentru ultima luna nu am primit banii niciodata, motivul fiind supararea lui cand a aflat ca nu ma intorc la firma lui si mi-am gasit alt loc de munca.
    Referitor la plafoane, exact cum exista unul inferior ar fi trebuit sa existe si unul superior. Altfel iar ramane loc de "smecherii" ca tot traim in tara "tuturor posibilitatilor"!!!

    RăspundețiȘtergere
  19. Eu voifi mamica la sfarsitul lunii octombrie.M-am bucurat enorm de noul act legislativ, dar nu stiu daca voi putea beneficia de el. Concediul de sarcina si lauzie mi s-ar incheia in jurul datei de 14 decembrie. Oare voi putea beneficia si eu de noua lege? Ce ar trebui sa fac (este posibil sa mai iau un alt fel de concediu - fara plata, medical etc- pana in ianuarie)? Oare legea nu se aplica si mamicilor aflate deja in CIC? Daca stie cumva cineva raspunsul, va rog sa ma ajutati. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  20. se aplica SI celor care se afla deja in cic!!!

    RăspundețiȘtergere
  21. intrebare!!! daca am avut 2 locuri de munca: unul cu functie de baza + unul cu 1/4 norma... se iau in calcul ambele medii de venit pe ultimele 12 luni???

    RăspundețiȘtergere
  22. ce se intampla daca ramai insarcinata cu al doilea copil,am uazit ca vei primi mai putin de 600 lei....chiar pot trai 3 persoane cu banii astia?...sau ii intereseaza de noi cand ei nici macar nu au terminat cu posturile...

    RăspundețiȘtergere
  23. Eu am lucrat la privat cand iainte sa raman insarcinata i-am cerut sefului o mica marire de salar a zis ca daca nu imi convine pot sa plec ca in locul meu gaseste zece.
    Am ramas insarcinata iar l-am rugat sa-mi mareasca salarul si in cele 10 luni sa-mi dea mai putin nu a vrut nici asa.Lucrez de 7 ani si am ajuns sa primesc o indemnizatie de 638 lei nu mi se pare corect ptr ca si eu acelasi pampers cumpar copilului ca si alea care au 3000 lei si la urma urmei copilul meu de ce trebuie sa simta neajunsurile din cauza ca eu nu am avut noroc la un loc de munca mai bun
    Fiecare copil e la fel.
    Si eu imi doresc sa-mi cresc copilul decent!!!!!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  24. Sotul meu s-a intors!!! După 1 an de căsnicie ruptă, soțul meu m-a lăsat cu doi copii și viața mea a fost spulberată. Am vrut să termin, aproape m-am sinucis pentru că ne-a lăsat fără nimic. Am fost rupt emoțional în tot acest timp și viața pare fără sens. Într-o zi fidelă, în timp ce navigam pe internet, am dat peste câteva mărturii despre Dr DAWN. Unii au mărturisit că și-a adus înapoi fostul, alții au mărturisit că restaurează uterul și vindecă afecțiunile cu ierburi. Pe mine m-a interesat mai mult împăcarea cu soțul meu, pe care dr. DAWN a făcut posibilă aducerea soțului meu înapoi în 3 zile. Acum soțul meu s-a întors și de atunci trăim fericiți. Toate mulțumim Dr. DAWN. Aici, las contactul lui pentru toată lumea. Căci are orice fel de provocări,
    E-mail ( dawnacuna314@gmail.com )
    Whatsapp: +2349046229159

    RăspundețiȘtergere