joi, 26 iunie 2008

Pensia alimentara

Alina ne-a semnalat o problema cu care multe mamici de la noi se confrunta: intretinerea copiilor dupa pronuntarea divortului. Iata cateva informatii despre regimul pensiei alimentare. Sper sa va foloseasca

Plata pensiei alimentare (de intretinere) este reglementata de Codul Familiei, Art. 94 precizand cuantumul acesteia:

“Intretinerea este datorata potrivit cu nevoia celui care o cere si cu mijloacele celui ce urmeaza a o plati.

Instanta judecatoreasca va putea mari sau micsora obligatia de intretinere sau a hotari, incetarea ei, dupa cum se schimba mijloacele celui care da intretinerea sau nevoia celui ce o primeste.

Cand intretinerea este datorata de parinte sau de cel care infiaza, ea se stabileste pana la o patrime din castigul sau din munca pentru un copil, o treime pentru doi copii si o jumatate pentru trei sau mai multi copii.”

Asadar, legea prevede o limita maxima de 25% din venitul net, cu caracter permanent, al celui care datoreaza pensia. Instanta va tine cont la stabilirea cuantumului pensiei alimentare pentru un copil, daca debitorul obligatiei de intretinere mai are sau nu in intretinere minori. Daca acesta mai are un alt copil in intretinerea sa, cuantumul pensiei alimentare va fi redus la aprox. 16%.

Pensia de intetinere se achita lunar, in functie de nevoile copilului. In caz de inflatie, sau de crestere a nevoilor copilului, mama poate introduce actiune pentru majorarea pensiei de intretinere prin care tatal sa fie obligat la plata acesteia proportional cu veniturile lui.

Pensia alimentara va fi platita pana la implinirea varstei de 18 ani, insa in eventualitatea continuarii studiilor, copilul va beneficia de sprijin financiar pana la finalizarea acestora, dar nu mai tarziu de implinirea varstei de 26 de ani.

In conformitate cu Codul de Procedura Civila, sumele reprezentand pensie de intretinere se pot executa imediat, nefiind necesara definitivarea (redactarea) hotararii, ci doar pronuntarea ei. Poprirea se face de catre instanta de fond, in functie de modul in care a decurs procesul, de existenta datelor referitoare la locul de munca al parintelui care trebuie sa achite pensia, imediat dupa pronutarea hotararii.

In cazul neachitarii de catre tata a sumelor datorate, mamica trebuie sa apeleze la executorul judecatoresc care va face toate demersurile pentru ca obligatiile de plata sa fie onorate, retroactiv de la data pronuntarii hotararii de catre instantele de judecata abilitate.

In cazul in care parintele este plecat si angajat cu forme legale in strainatate, pentru obtinerea pensiei de intretinere din partea sotului sunt aplicabile dispozitiile Conventiei privind obţinerea pensiei de întreţinere în străinătate, încheiată la New York la 20 iunie 1956 , la care si Romania a aderat (Legea nr.26 din 6 martie 1991).

40 de comentarii:

  1. Dragele mele,

    In primul rand vreau sa va multumesc pentru tot ajutorul pe care ni-l oferiti, pentru toate informatiile care ne sunt de real folos si pentru ca abordati subiecte care ne framanta pe noi, mamele.

    In al doilea rand, as propune o tema pe care, din pacate, am intalnit-o destul de des pe forumuri, si anume violenta domestica. Este un subiect destul de sensibil si care, de cele mai multe ori, este evitat de catre mamicile care trec prin astfel de momente.
    Cred ca Initiativa mamelor ar putea veni in sprijinul multor mamici si copii care indura suferinte de neimaginat pentru ca nu au curaj sau posibilitati sa faca ceva pentru a scapa din aceasta situatie.
    Ar trebui sa ne gandim si la acest subiect si sa incercam sa facem ceva pentru aceste femei. Sunt sigura ca mamele din Initiativa vor lupta pentru drepturile noastre! Pentru asta, va multumesc!

    AnaMaria_Pop

    RăspundeţiȘtergere
  2. an ro.este posibil ca un tata are spre crestere si educare un copil an varsta de 13 ani iar de 5 ani primesc odata la 6 luni cate 100 ron.am facut plangere la parchet de 5 luni nici un easpuns /cemi ramane sa ma sinucid an ro./?

    RăspundeţiȘtergere
  3. Poate ca asta ar fi cea mai buna solutie....! De ce ai luat copilul in ingrijire daca nu esti in stare sa-l cresti?! Stai in loc de pensiea alimentara? Inseamna ca nu-l iubesti cu adevarat. Munceste ca sa ai posibilitatea sa-l intretii, daca nu da-l mamei.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asta ar trebui sa fie valabila si pentru mama! ca doar nu luati un barbat de sot doar ca sa va aduca bani!!!!Strigati sus si tare EGALITATE!!!!!!!! si pana la urma?Tatal este indreptatit sa ia copilul.Daca mama lua copilul si nu avea bani strigati la ea ca sta in 100?Fiti corecte doamnelor!

      Ștergere
  4. sant divortat de un an de zile si platesc pensie alimentara lunar dar mi se interzice de a-mi vedea copilul si mai grav este ca ancerc sa iau legatura cu el mama acestuia refuza sa-mi dea copilul la telefon iar de vizitat nici atat . nu stiu ce sa mai fac sa pot sa am si eu copilul langa mine deoarece de fiecare data ea fuge cu copilul la rude pentru s nu putea sa-l vad .nu mi se pare normal ca de un an de zile sa platesc pensia alimentara si sa nu am dreptul sa-l vad , unde este dreptatea din justitie an care toti ne punem atata speranta an dreptate .

    RăspundeţiȘtergere
  5. cum se poate procedeaza in cazul in care pensia alimentara nu a fost stabilita pe baza unui venit real deoarece tatal nu isi declara veniturile reale,venitul declarat al firmei al carei administrator unic este are profit 0 iar pensia alimentara a fost stabilita la o suma pe care el a propus-o?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am si eu aceeasi problema, cum dovedim venitul...

      Ștergere
  6. As dori sa stiu ce anume trebuie sa fac pentru recalcularea pensiei alimentare pentru copilul meu, Mai are putin si implineste 18 ani si este abia in clasa a 11 - a. Unde ar trebui sa merg si ce acte imi trebuiesc. Va multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  7. Aş dori să ştiu dacă se poate stabili pensia alimntară pentru minor la venitul mediu pe economie din ţara în care tatăl trăieşte şi munceşte, în condiţiile în care eu nu pot să probez cu înscrisuri în instanţă veniturile acestuia?

    RăspundeţiȘtergere
  8. As dori sa stiu cum pot sa introduc actiune pentru majorarea pensiei alimentare, unde anume trebuie sa ma adresez? Mentionez ca in hotararea de divort s-a stabilit sa plateasca pana la varsta de 18 ani dar atunci fiind inca elev am dus adeverinta de elev la locul de munca al fostului sot. Apoi copilul a intrat la facultate si in fiecare an am dus adeverinta de student pe baza careia mi s-a trimis pensia alimentara. Acum i s-a majorat salariul si as vrea sa se majoreze si pensia.
    Va multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
  9. daca parintii nu au divortat,dar unul dintre ei a parasit domiciliul,se poate obtine pensie alimentara?si daca da,care ar fi pasii ce trebuie urmati?

    RăspundeţiȘtergere
  10. tatal copilului meu a divortat acum 2 ani i platete penie alimentara de25% la 1 luna dupa ce a divortat eu am nacut o fetita , fetita face luna viitoare 2 ani dar el platete o penie tot de 25% . cum putem face ca a platim 15-16% , trebuie data in judecata mama copilului ? o a primim retanta din urma?

    RăspundeţiȘtergere
  11. Sotul meu plateste pensia alimentara de 25% primului copil cu prima concubina.iar eu cu sotul avem un copil de 6 ani si am vrea daca se poate sa i platim primului copil pensia de 16% cum facem?c trebuie facut?

    RăspundeţiȘtergere
  12. ce pot sa fac daca mama copilului nu mia platit pensia alimentara de 6 luni???

    RăspundeţiȘtergere
  13. buna seara as avea si eu o intrebare:sunt divortata si am o fetita as dori sa o a aduc in italia stiti cumva daca am nevoie de o procura speciala din partea tatalui atata timp cat instanta mi-a dat-o spre crestere si educatie mie?va multumesc anticipat

    RăspundeţiȘtergere
  14. daca copilu este cu handicap pina la citi ani i se plateste pensia alimentara

    RăspundeţiȘtergere
  15. Buna ziua
    Cu respect va rog sa ma sfatuiti ce pot face in cazul platii pensiei alimentare pe o perioada in care mama copilului meu a incasat-o necuvenit (adica, copilul are 25 de ani dar este angajat si nu este student: doar plateste la diferite facultati taxa de inscriere in urma carui fapt solicita adeverinta sa faca dovada ca este student).Instanta a decis sistarea pensiei in momentul angajarii fiului meu dar dupa aceea tot instanta a decis in urma depunerilor de catre acesta a adeverintelor ca este student, ca trebuie sa platesc pensie alimentara pentru cat va fi student.
    Pot sa formulez recurs pentru restituirea sumelor necuvenite devreme ce copilul meu nu este student la nici o institutie de invatamant superior?
    Va multumesc foarte mult.
    Viorel S.Ploiesti

    RăspundeţiȘtergere
  16. o mama plecata in strainatate care a parasit cei doi copii unul de 13 ani si unul de 4 ani ,instanta a stabilit 200 ron pe luna pensie alim si incredintarea copiilor la tata ,aceasta refuza sa trimita banii ce este de facut o ucid sau o bag in puscarie ? ca mama nu se numeste si curvele isi iubesc copii din flori dar ea ca mama nici arsa in focurile diavolului nu merita

    RăspundeţiȘtergere
  17. Buna ziua ..
    sunt divortat de 10 ani de fosta sotie ..trimit lunar 150 dolari .sunt de 10 ani in SUA ..de sarbatori trimit mai mult ..acum est einfuriata ca nu platesc mai mult dar nu imi permit ..am si aici foarte multe cheltuieli si sunt recasatorit ..sotia nu munceste de 2 luni de zile intre timp ea a cumparat un apartament chipurile pentru copil ..si ma obliga sa il paltesc eu ..ce pot sa fac ...salariul meu este 2500 dolari din care 1800 dau la chirie ..curentul pe luna 100 ,plus benzina ,plus.. ..ce pot sa fac ?si aici este greu ..toate se scumpesc in functie de scumpirea benzinei

    RăspundeţiȘtergere
  18. AM 2 COPII CE TRBUIE FACUT SA OBTIN PENSIA ALIMENTARA TREBUIE NEAPARAT DE DESCHIS DIVORTU?

    RăspundeţiȘtergere
  19. sunt divortata de zece ani am o fetita de 13 ani,ma lupt de 9 ani cu fostul sot pentru pensia alimentara ,l-am dat de 4 ori in judecata pana acum da-ti un sfat va rog cum sa procedez,daca cineva a trecut prin asa ceva.

    RăspundeţiȘtergere
  20. am un baiat bolnav de hemofilie,sunt divortata de 3 ani iar tatal lui ni i-a dat pensie de 1 an.el are 3 copii cu 3 neveste.credeti ca am vreo sansa in obtinerea pensiei alimentare?

    RăspundeţiȘtergere
  21. am o fetita de 9 ani si mam despartit de concubinul meu in urma cu 6 ani fortata de imprejurari a trebuit sa plec din tara si sa las copilul in grija fostilor socrii el are 3 copii cu 3 femei si la nici unul nu plateste pensie alimentara acum munceste la negru ce credeti exista macar cea mai minima sansa sa obtin pensia??

    RăspundeţiȘtergere
  22. Buna ziua. Am o nedumerire privind art.66 lit b, ce reprezinta o forma de invatamint organizat ? Pun aceasta intrebare deoarece am tot vorbit cu diversi avocati, unii spunindu-mi ca o persoana beneficiaza de pensie alimentara doar daca isi continua studiile la o facultate doar cursuri de zi, altii afirmind ca orice tip de invatamint. Multumesc si astept raspunsul dvs. cat mai detaliat.

    RăspundeţiȘtergere
  23. Buna ziua. Am o nedumerire privind art.66 lit b, ce reprezinta o forma de invatamint organizat ? Pun aceasta intrebare deoarece am tot vorbit cu diversi avocati, unii spunindu-mi ca o persoana beneficiaza de pensie alimentara doar daca isi continua studiile la o facultate doar cursuri de zi, altii afirmind ca orice tip de invatamint. Multumesc si astept raspunsul dvs. cat mai detaliat.

    RăspundeţiȘtergere
  24. BUNA ZIUA.Am o nedumerire privind art.529.platesc o pensie alimentara de 200 lei la 2 copii,acum am al trilea copil din a doua casatorie si am facut sa scada pensia alimentara,de ce nu se ia in considerare ca am al treilea copil pentru ca nu sa micsorat pensia,tot atat a ramas,va rog raspundeti?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ti se pare mult 200 lei la 2 copii nemernicule?

      Ștergere
    2. Nemernica si prost educata esti tu feminista pirita.... muieri curve si profituare va casatoriti din dragoste care dureaza o luna si turnati repede un copil, iar dupa o luna va treziti ca vi sa aprins calciile dupa alt barbat si cereti sfaturi de la alte curve mai experimentate interesinduva in primul rind beneficiile tele de divortata cu copil, fara sa tineti cont impactul psihologic asupra unui copil care o sa creasca fara un parinte alaturi pentru simplul fapt ca inca nu tiai trait viata ca femeie (adica un fel de curva sau femeie libera cum se numeste mai nou o curva incognita) voi femeile ati uitat cu desavirsire pacatul evei care trebuie sal duceti in spate, vati dat cu diavolul si vreti sa traiti bine turnind plozi dupa urma carora vreti benefici fara sa tineti cont ca e posibil ca tatal chiar vrea sasi intretina copilul dar nu are nici o posibilitate datorita situatiei care in care se afla. RUSINE, RUSINE, RUSINE POCAITIVA SI CERETI IERTARE INAINTE CA DUMNEZEUSA VA PEDEPSEASCA MAI RAU CA PE EVA

      Ștergere
    3. Felicitari ai dreptate si eu îs patit tot cu o curva deasta

      Ștergere
  25. buna ziua.as dori sa stiu daca fostul sot nu lucreaza cu forme legale adica fara carte de munca mai este sau nu obigat sa trimita pensia copilului?

    RăspundeţiȘtergere
  26. buna ziua,
    as dori sa stiu daca pensia alimentara poate fi primita daca nu exista o cerere de divort?? si ce anume ar trebui sa fac ca sa obtin pensia alimentara chiar daca locui impreuna???mentionez ca locuim in Germania, sotul lucreaza cu acte in regula!
    va multumesc mult!!

    RăspundeţiȘtergere
  27. buna ziua.va rog sami spuneti daca pot sa cer marirea pensiei alimentara daca sostul sot nu e angajat.eu mai am in intretinere inca o fetita de 2 ani.multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  28. buna ziua .sotia mea s-a mutat cu copilul la sos satele copiilor unde si lucraza a trecut copilul la ea in intretinere.cauza este situatia financiara si neintelegerile dintre noi.ce se poate intampla pe viitor,ce pericol ma asteapta,daca se v-a mai intoarce

    RăspundeţiȘtergere
  29. am un copil rezultat dintr-o relatie si vreau ca tatal sa plateasca pensie alimentara ....copilul fiind recunoscut la vremea nasteri lui
    mentionez ca mai are doi copii in intretinere ....cit va fi pensia alimentara ,procentual vb

    RăspundeţiȘtergere
  30. buna ziua am un copil rezultat dintr-o relatie are 6 ani si ii poarta numele tatalui ei nu ia platit pensie alimentara pt ca nu lam dat in judecata deoarece aveam nevoie se semnatur lui pt a iesi din tara cu fetita.In momentul de fata sunt plecata cu fetita din tara,asi dori sa stiu daca il dau in judecata am sanse sa primesc pensie alimentara pt fetita.Va rog sa-mi raspunde-ti.

    RăspundeţiȘtergere
  31. Buna ziua! As dori sa stiu daca pot cerere marirea pensiei alimentare numai in judetul unde am incheiat casatoria si sentinta di divorz ori por sa cer si in lata parte s-au alta tara? si cum se procedeaza..
    multumesc frumos

    RăspundeţiȘtergere
  32. Buna ziua! Ma numesc Mihaela am divortat in 2003 si prin hotarare judecatoreasca mi s-a incredintat fetita (minora),fostul sot este obligat sa plateasca pensia alimentara, dar din 2010 nu am mai primit nici un ban.Am depus mai multe plangeri la circa de politie 15,dar cei de acolo au tinut dosarul timp de 3 ani, in clipa cand m-am dus si am insistat mi s-a spus ca dosarul este la parchetul de pe langa judecatoria 4,de aproape 1an.Mentionez ca eu am dat detalii de adresa si locul de munca.Nu stiu ce sa fac, unde sa ma duc sa mi se rezolve si mie, din cate vad eu in Romania te plimbi cu o hotarare judecatoreasca pana creste copilu si cel care de drept trebuie sa plateasca scapa.Astept cu nerabdare un raspuns.Multumesc anticipat!

    RăspundeţiȘtergere
  33. Buna seara,

    Am citit articolul si nu este specificat cum si cand primeste pensia alimentara parintele care are custodia copilului/oopiilor din momentul in care s-a dat o hotarare judecatoreasca definitiva de incredintare a copilului/lor.Am doi copii minori si instanta a dat o hotarare definitiva de increditarea a copiilor din 13 decembrie 2013 si pana in prezent nu am primit pensia alimentara care trebuie sa o plateasca retroactiv incepand cu luna mai 2013 asa cum reiese din hotarare.Va rog sa-mi spuneti cat trebuie sa atept ”bunavointa” tatal copiilor de a executa horararea?
    Dupa cat timp daca nu executa de bunavoie pot sa apelez la un executor?
    Va multumesc anticipat!

    RăspundeţiȘtergere
  34. buna ziua....am o fetita de 1an si jumatate.am trait cu un barbat in concubinaj din care a reiesit copilul.lam dat in judecata pentru pensie alimentara si acum vreau sa stiu daca pot obtine custidia fetitei.va multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  35. Daca doriti informatii despre pensia alimentara intrati pe: http://www.pensie.ro/pensia-alimentara/

    RăspundeţiȘtergere