miercuri, 9 iulie 2008

Ordonanta privind indemnizatia pentru cresterea copilului ar putea fi modificata

In ultima vreme, tot mai multi parinti, nemultumiti de modul in care Statul intelege sa acorde sprijin financiar in vederea cresterii copilului, apeleaza la justitie pentru a-si cere drepturile, garantate de altfel prin Constitutie. In urma proceselor intentante, mai multe persoane au obtinut despagubiri banesti, demonstrand instantei ca inemnizatia stabilita de OUG nr. 148/2005 este insuficienta pentru asigurarea unui trai decent pentru beneficiarii sai – copiii si obliga mamicile sa-si reia activitatea pentru a reusi sa faca fata necesitatilor.

In ciuda numeroaselor incercari de modificare a OUG nr. 148/2005, Senatul a respins sistematic proiectele de acte normative, acestea fiind trimise spre dezbatere la Camera Deputatilor. In prezent, la Senat sunt depuse o serie de astfel de proiecte, care se afla in diferite stadii ale procesului legislativ, insa se pare ca cel mai recent proiect de modificare, depus in iunie 2008, are mari sanse de a fi aprobat, tocmai din perspectiva proceselor intentate si castigate de parinti. Astfel, proiectul ar trebui sa modifice indemnizatia de crestere a copilului, mamele beneficiind, incepand cu 1 octombrie 2008, de un ajutor in suma de 85% din venitul brut lunar obtinut, insa nu mai mic de 600 de lei. Stirea a aparut azi, 9 iulie 2008 in Capital:

Dispute legislative pentru indemnizatia de crestere a copilului

Tendinţa de modificare a OUG nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului este tot mai clară. Nu e vorba doar de acordarea unor drepturi mai favorabile ci, mai ales, de contestarea modului în care statul înţelege să acorde sprijin financiar.

Până acum, tot ceea ce venea de la stat - mult sau puţin - era luat ca atare, că doar era litera legii. În ultimul timp însă, persoanele interesate trec dincolo de litera legii şi îşi cer drepturile în spiritul acesteia. Apar tot mai multe acţiuni în instanţă, de contestare fie a constituţionalităţii, fie a legalităţii diverselor acte normative.

Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu OUG nr. 148/2005. Deşi a rezistat cu stoicism atacurilor privind neconstituţionalitatea, ordonanţa a cedat în faţa unei acţiuni privind nelegalitatea normelor de aplicare. Mai mult, s-au câştigat câteva procese prin care s-a contestat cuantumul indemnizaţiei, ca fiind cu totul insuficient pentru a permite mamei să stea acasă pentru a creşte copilul.

În acest moment, există mai multe proiecte de acte normative de modificare a OUG nr. 148/2005, depuse la Senat şi aflate în diferite stadii ale procesului legislativ. O bună parte dintre ele are în vedere modificarea cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea copilului, prin stabilirea acestuia ca procentaj din veniturile obţinute anterior, dar nu mai puţin de o sumă minimă. Proiectele depuse au prezentat fiecare variaţiuni pe această temă, dar au fost în mod sistematic respinse de către Senat, fiind trimise mai departe spre dezbatere către Camera Deputaţilor.

Cel mai recent proiect de act normativ care se referă la valoarea indemnizaţiei este depus în iunie 2008 şi nu a intrat încă în dezbaterea Senatului. Prin propunerea de modificare se doreşte ca, începând cu 1 octombrie 2008, mamele să beneficieze de o indemnizaţie de 85% din venitul brut lunar obţinut, dar nu mai puţin de 600 de lei.

Despăgubiri obţinute în justiţie

De ce ar avea mai mult succes o astfel de iniţiativă faţă de cele anterioare ei? Poate şi pentru că este o conjunctură mai favorabilă, pe fondul proceselor câştigate, prin care s-au obţinut compensaţii în bani. În urma proceselor intentate, persoanele au obţinut despăgubiri, acestea dovedind că au fost obligate să se reîntoarcă la muncă pentru a se putea întreţine, indemnizaţia primită de la stat fiind insuficientă. De asemenea, s-a prezentat punctul de vedere al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, prin care se susţine că OUG nr. 148/2005 este discriminatorie, deoarece diferenţiază în mod abuziv, în virtutea principiului solidarităţii, între persoanele cu venituri mici (care sunt protejate) şi cele cu venituri mari (care sunt dezavantajate).

Un alt proiect normativ depus recent la Senat are în vedere o altă problemă îndelung dezbătută, pe marginea căreia s-a pronunţat şi o decizie de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Concret, s-a pus în discuţie dacă indemnizaţia trebuie plătită pentru fiecare din primele trei naşteri sau, după caz, pentru primii trei copii. Dacă dintr-o naştere rezultă gemeni, mama are dreptul - conform procedurii insitutite în prezent de OUG nr. 158/2005 - la o singură indemnizaţie. Prin ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate, s-a încercat demonstrarea faptului că indemnizaţia trebuie acordată pentru fiecare din primi trei copii, indiferent de numărul de naşteri. Curtea Constituţională şi-a argumentat respingerea excepţiei, susţinând că sprijinul statului are în vedere familia, şi nu copilul, şi că indemnizaţia este indisolubil legată de concediul de îngrijire a copilului.

Lucrurile au luat însă o turnură neaşteptată în primăvara anului trecut, când Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a dat o decizie de nelegalitate în privinţa art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.825/2005, care nu era în concordanţă cu art. 6 alin. (1) din O.U.G. nr. 148/2005. Argumentaţia Curţii a avut în vedere că „Acordarea acestei indemnizaţii lunar şi nu doar la momentul naşterii, o singură dată, confirmă că definiţia naşterii, avută în vedere la adoptarea O.U.G. nr. 148/2005, trebuie raportată la numărul de copii rezultaţi din naştere.“

De asemenea, ÎCCJ a respins ca nerelevantă pentru dezbaterea excepţiei de nelegalitate Decizia de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate nr. 937/2006 a Curţii Constituţionale, adusă în apărare de către Guvern.

Sprijin în funcţie de numărul de copii

Este evident însă că cele două decizii, cea de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate şi cea de nelegalitate, „se calcă pe picioare“, luând în discuţie aceeaşi problemă, dar din perspective aparent diferite. Una peste alta însă, decizia de nelegalitate blochează posibilitatea statului de a aplica legea în forma dorită - respectiv de a acorda o singură indemnizaţie pentru fiecare naştere, şi nu un număr de indemnizaţii egal cu numărul de copii rezultaţi în urma naşterii, chiar dacă o astfel de măsură nu apare ca fiind neconstituţională.

În concluzie, rămâne de urmărit cursul pe care îl vor lua ultimele proiecte normative de modificare a OUG nr. 148/2005. Atâta vreme cât indemnizaţia de creştere a copilului reprezintă un venit de înlocuire ca urmare a întreruperii activităţii profesionale, ea ar trebui stabilită pe aceleaşi principii care se aplică, spre exemplu, în cazul indemnizaţiei pentru concediu medical. Cât priveşte persoanele cu venituri reduse, în cazul lor se pune într-adevăr în discuţie asigurarea unei protecţii sociale. Nu este însă greu de observat că cele două probleme sunt diferite şi necesită, în consecinţă, abordări diferite.

85% din venitul brut, dar nu mai puţin de 600 de lei ar urma să primească lunar mamele după naştere, potrivit celui mai recent proiect de act normativ. În prezent, indemnizaţia are acelaşi cuantum pentru toate femeile, chiar dacă unele au avut venituri mai mari şi au contribuit mai mult la sistemul de asigurări.


15 comentarii:

  1. Sa dea Domnu' sa aiba sorti de izbanda aceasta modificare a ordonantei. Personal, mi-ar fi marita cu 220lei indemnizatia, ceea ne nu-i deloc putin, avand in vedere necesitatile in crestere ale copilului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ar fi minunat daca s-ar vota aceasta modificare a ordonantei. Personal m-ar ajuta enorm pentru ca am un credit ipotecar cu o rata cu mult mai mare fata de cei 800 RON care se primesc in prezent, iar venitul sotului nu ar ajunge mai ales pe timp de iarna cand cheltuielile sunt mari din cauza majorarii preturilor la gaze, curent, alimente, sa nu mai vorbim de cate lucruri are nevoie un bebelus pentru cresterea lui.
    Ar fi minunat pentru ca nu am invatat degeaba, facand facultate, masterat si avand locul de munca pe care-l am ca sa primesc 600+200 lei cu restul mamelor care poate ca fac copii pentru ca traiesc de pe urma indemnizatiei de crestere a copilului, de altfel am si exemplu mama care isi programeaza copilul ca sa se nasca nu mai repede de 2 ani inainte de expriarea indemnizatiei si este dintr-o familie saraca. Ma intreb ce va fii cu acesti copii cand vor creste si familia nu mai beneficiaza de indemnizatie, vor fi dati in plasament, abandonati,sau scosi la cersit pe strada de parca nu sunt suficienti cersetori in Romania, copii fara nici un viitor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce se mai aude de modificarea ordonantei privind indemnizatia de crestere a copilului?
    Ce se intampla cu viitoarele mame...vor fi obligate sa-si reia activitatea ptr a asigura un trai decent copilului?

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce se mai aude de modificarea ordonantei privind indemnizatia de crestere a copilului?
    Ce se intampla cu viitoarele mame...vor fi obligate sa-si reia activitatea ptr a asigura un trai decent copilului?

    RăspundețiȘtergere
  5. SA VA BATA D-ZEU COPIII DACA NU VOTATI ODATA. PENSIILE VOASTRE DE CE SE MARESC ANUAL. ORDINARILOR.
    DOAMNE - DOAMNE NU DORME . O SA AIBA GRIJA DE COPIII VOSTRI

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu cred ca se va vota vreodata modificarea legii, desi m-as bucura foarte tare, pentru ca reprezentam un numar prea mic de alegatori si ar fi "investitia" prea mare, mai bine se dau cei 600 tuturor si au votul asigurat. Eu aveam un salariu bun inainte sa nasc si as fi vrut sa-mi fac un credit pentru o casa (tot pentru copil ma gandesc ca era mult mai bine daca avea si el un loc de joaca si poate ca meritam si eu dupa 4 ani de facultate si 10 ani de munca, dar nu m-am hazardat pt ca stiam ca vor urma cei 600 lei si am lasat-o balta) SA VA FIE RUSINE "DRAGI" PARLAMENTARI!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. Si daca nici acum inainte de alegeri nu se mai voteaza modificarea legii atunci CAND? acum cand se promite marea cu sarea tuturor, de noi au uitat...suntem o "cantitate negljabila" de potentiali alegatori..

    RăspundețiȘtergere
  8. Am inteles ca la Senat s-a adoptat diferentierea cuantumului indemnizatiei pentru gemeni, tripleti, etc. E bine venita,dar e prea putin, iar cine se mai gandeste si la ceilalti mamici? Se pare ca am facut faculatea degeaba, am lucrat degeaba chiar 10-12 ore la locul de munca ca sa ajung la un salar brut de 3 500 RON. Am deja un baietel de 5 ani, iar in februarie o sa aiba un fratior. Cum voi reusi sa cresc acesti copii din 800 RON luand in considerare ca am un credit imobiliar de 2000 RON lunar? O sa am o singura posibilitate si anume sa-mi las copilul in grija altora si sa revin la munca dupa doua luni in timp ce ceilalti mamici stau bine mersi 2 ani langa copiii lor...
    Si nu mi se pare corect.....

    RăspundețiȘtergere
  9. Am vazut ca unele mamici se mai gandesc si la o rata pentru credit ipotecara fara sa-si puna nimeni intrbarea "cu ce traiesc doi copii gemeni sau chiar tripleti?" Cu 600lei+200lei(alocatia)? Nici gand!
    Eu am un copil de 3ani si va spun din experienta ca necesitatile cresterii unui bebelus depasesc uneori cu cei 800 lei(trai decent).
    Faceti ceva pentru copiii acestia ; ei sunt viitorul!

    RăspundețiȘtergere
  10. dar unde scrie cum se aplica modificarea?????????????pentru cei aflati in crestere copil sau cei care se vor afla incepand din data de 1 ianuarie 2009 cand intra aceasta modificare in vigoare???

    RăspundețiȘtergere
  11. Dragele noastre, va multumim pentru comentarii si pentru ca sustineti cauza mamicilor. Pentru a sti exact cum se va aplica aceasta noua ordonanta trebuie sa mai asteptam. regulamentul de aplicare urmeaza sa fie stabilit de acum incolo, dupa promulgarea legii votate ieri. Va tinem la curent imediat ce aflam ceva!
    Toate cele bune!

    Dora Sofronie

    RăspundețiȘtergere
  12. DE ACESTA LEGE O SA BENEFICIEZE SI MAMICILE CARE AU NASCUT IN 2008 ? CALCULUL SE FACE 85 % DIN BRUT SAU NET ?

    RăspundețiȘtergere
  13. am si eu o problema si rog pe cineva sa imi raspunda. modificarea legii cu indemnizatia (cea cu 85%) se refera si la mamicile aflate deja in concediul pt cresterea copilului? fetita mea are 1 an si 5 luni si s-a nascut in 2007. in textul legii (ce am vazut eu pe internet) spune ca se refera la mamicile aflate in acest concediu incepand cu 1 ian 2008.

    RăspundețiȘtergere
  14. Am si eu o intrebare.Am ramas insarcinata si am o fetita de 1 anisor mai pot beneficia de ajutorul de indemnizatie pt.urmatorul copil?DACA stie cineva va rog sa-mi raspunda va multumesc frumos.

    RăspundețiȘtergere
  15. Sotul meu s-a intors!!! După 1 an de căsnicie ruptă, soțul meu m-a lăsat cu doi copii și viața mea a fost spulberată. Am vrut să termin, aproape m-am sinucis pentru că ne-a lăsat fără nimic. Am fost rupt emoțional în tot acest timp și viața pare fără sens. Într-o zi fidelă, în timp ce navigam pe internet, am dat peste câteva mărturii despre Dr DAWN. Unii au mărturisit că și-a adus înapoi fostul, alții au mărturisit că restaurează uterul și vindecă afecțiunile cu ierburi. Pe mine m-a interesat mai mult împăcarea cu soțul meu, pe care dr. DAWN a făcut posibilă aducerea soțului meu înapoi în 3 zile. Acum soțul meu s-a întors și de atunci trăim fericiți. Toate mulțumim Dr. DAWN. Aici, las contactul lui pentru toată lumea. Căci are orice fel de provocări,
    E-mail ( dawnacuna314@gmail.com )
    Whatsapp: +2349046229159

    RăspundețiȘtergere